Een kook- en knutselboek voor kinderen

Wat is er leuker om prachtige tafels met heerlijk eten te maken? En je ondertussen ook nog eens in stijl aan te kleden?
Of om op een regenachtige dag toch te gaan picknicken met een eigengemaakte picknickmand?
Of als je een vurige bui hebt alles rood te maken? Eten, placemats en tafelversiering?

Met dit boek hopen we je te inspireren om eten lekkerder, mooier en gezelliger te maken.

Een gerecht moet goed smaken, dus je moet een lekker recept hebben.
En het moet er mooi uitzien, want het oog eet ook mee.

In Kookologie vind je dat allemaal: je gaat koken, drankjes mixen, schilderen, breien en knutselen.
Je knipt en plakt tafelversiering, beschildert glazen, bakt hondenbotjes op dierendag, maakt groentetaartjes en nog veel meer lekkers en moois.

We hebben het boek ingedeeld in thema's, dat vonden wij het leukst. Je kan die gebruiken maar ook zelf van alles bedenken.

Een leuk familieboek of een boek om samen met vrienden of vriendinnen uit te koken en knutselen.
Het kost € 5,00
Je kan het kopen bij ons info@charlotteborggreve.nl.

Ga maar gauw aan de slag..... Succes! Ingrid en Charlotte

dinsdag 24 juni 2014

Back to the seventies: koken in de Römertopf.



Ik heb de Römertopf herontdekt. In mijn studententijd kookten we er eeuwig uit, en dan vooral omdat we altijd aan de lijn deden: de ene dag verorberden we bergen bitterballen en de volgende dag aten we kipfilet met wortel uit de Römertopf. Op het laatst kwam dat ding mijn oren uit (en de kipfilet die totaal geen smaak had ook trouwens) en heb ik hem weggedaan.
Totdat ik laatst bedacht dat je er wel heel gezond en makkelijk uit kan koken. Gelukkig was er Marktplaats: de eerste arriveerde met een grote barst, maar de tweede was puntgaaf, dank Maria Vintage!
En toen begon het grote experiment.
Eerst heb ik hem een nacht in het water gezet.
De volgende dag heb ik alle groente uit de groentela erin gedaan met quinoa en kokosmelk. Een uurtje in de oven, heerlijk!

QUINOA MET GROENTEN EN KOKOSMELK
Nodig voor 4 personen:
3 kopjes Quinoa
6 kopjes water
1 dessertlepel Akhar Dahl Massala of een andere Massalamix. Ik koop het in zakjes (poederachtig) bij de Indiase winkel in de van Swindenstraat.
10 blaadjes curryblad (ook bij Authentic india te koop, je kan het in de diepvries bewaren. Het is superlekker en geurig; ik ben er aan verslaafd!)
200 ml kokosmelk (zit in zo'n kartonnetje)
2 tomaten in stukjes
2 bosuitjes in ringetjes (wit en groen)
1 venkel in schijfjes
4 stengels bleekselderij in stukjes
Als je van een beetje scherp houdt: een hele rode peper

Leg de Römertopf 10 minuten in koud water.
Doe er de Quinoa en het water in en roer de Massala erdoor.
Strooi de curryblaadjes erover, en dan de kokosmelk, tomaten, bosuitjes, venkel, bleekselderij en rode peper.
Zet hem in een koude oven en zet de oven pas aan op 200 C als de topf erin staat.
Na een uur haal je hem eruit, schep alles even door en laat nog met de deksel erop doorgaren.
Proef of er zout en peper bij moet. Je kan nog garneren met koriander.

Ik had de smaak te pakken want de volgende dag zag ik een half pak linzen staan en die heb ik toen ook weer met curryblad (ik ben er immers verslaafd aan) klaargemaakt.

LINZENCURRY

Nodig (ik heb het een beetje uit de losse hand gedaan):
2 kopjes linzen
1 blik tomatenstukjes op sap
1 dessertlepel Chana Massala (merk Shan), dat koop ik bij een klein winkeltje in de Javastraat: als je onder het viaduct doorkomt vrij aan het begin links. Maar je kan ook de Massala van Authentic India uit de van Swindenstraat gebruiken.
10 of 20 mag ook, curryblaadjes
2 tomaten in stukjes
scheutje yoghurt

Zet de Römertopf weer 10 minuten in koud water.
Doe de linzen erin en zoveel water dat ze ruim onder staan.
Doe het blik tomaten erbij en roer de Massala er goed door.
Dan de curryblaadjes erover strooien en de tomaten.
Als laatste giet je de yoghurt erover.

Zet de topf in een koude oven die je dan op 200 C zet. Na een uur eruit halen, doorroeren en nog 5/10 minuten laten nagaren.
Heerlijk met komkommer in griekse yoghurt met peper en zout en wat paprikapoeder (raita).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten