Een kook- en knutselboek voor kinderen

Wat is er leuker om prachtige tafels met heerlijk eten te maken? En je ondertussen ook nog eens in stijl aan te kleden?
Of om op een regenachtige dag toch te gaan picknicken met een eigengemaakte picknickmand?
Of als je een vurige bui hebt alles rood te maken? Eten, placemats en tafelversiering?

Met dit boek hopen we je te inspireren om eten lekkerder, mooier en gezelliger te maken.

Een gerecht moet goed smaken, dus je moet een lekker recept hebben.
En het moet er mooi uitzien, want het oog eet ook mee.

In Kookologie vind je dat allemaal: je gaat koken, drankjes mixen, schilderen, breien en knutselen.
Je knipt en plakt tafelversiering, beschildert glazen, bakt hondenbotjes op dierendag, maakt groentetaartjes en nog veel meer lekkers en moois.

We hebben het boek ingedeeld in thema's, dat vonden wij het leukst. Je kan die gebruiken maar ook zelf van alles bedenken.

Een leuk familieboek of een boek om samen met vrienden of vriendinnen uit te koken en knutselen.
Het kost € 5,00
Je kan het kopen bij ons info@charlotteborggreve.nl.

Ga maar gauw aan de slag..... Succes! Ingrid en Charlotte

zondag 3 maart 2019

Zinvolle werkvakanties met Workaway


Sinds ik Workaway.info ontdekte ben ik een “addict” geworden!
Ik ben al drie keer op reis geweest en voor dit jaar staan er nog zeker twee reizen in de planning.

Culturele uitwisseling
Alle ervaringen die ik had waren allemaal anders, maar allemaal geweldig.
Hoe werkt het? Bij Workaway.info gaat het om culturele uitwisseling en het ontmoeten van nieuwe mensen. Door in een land te werken leer je andere culturen kennen en door samen te werken leer je weer van elkaars cultuur en achtergrond. Je zoekt online op de site naar een “host” en daarbij heb je de keuze uit zo'n 37000 hosts in 180 landen.
De hosts bieden allerlei vrijwilligerswerk aan in ruil voor kost en inwoning. 


Schapenboerderij in Zuid-Afrika
Zo werkte ik in Zuid-Afrika op een schapenboerderij met accommodatie: ik hielp het personeel bij het koken en bedienen, maar ik deed ook veel naaiklusjes: lakens repareren en schorten voor het personeel maken. Ik deed dat vijf uur per dag en vijf dagen per week en in het weekend ging ik de omgeving verkennen. Ik had een heerlijke kamer met badkamertje voor mij alleen, er was een prachtige tuin met zwembad en één van de boerderijhondjes lag elke nacht aan mijn voeteneind te slapen totdat ik opstond om een mooie ochtendwandeling te maken voordat ik aan mijn werkdag begon.
                     

Biologisch-dynamisch boeren in Japan
In Japan werkte ik op een eco-boerderij: drie weken onkruid wieden en groenten inzaaien op m'n knietjes. Ik woonde er met vijf andere vrijwilligers en twee Japanners in een huis met heerlijke “tatamikamers” en we kookten samen en maakten ook samen het huis schoon. 's Middags had ik tijd om te fietsen in de omgeving of een treintje te nemen om tempels te gaan bezoeken. In het weekend liftte ik naar interessante plaatsen of ging naar een kustplaatsje om uit te rusten en wandelingen te maken.
Voordat ik wegging volgde ik een basiscursus Japans en dat hielp me, samen met handen en voeten, om mijn weg te vinden. Gelukkig zijn de Japanners erg aardig en behulpzaam!
               

Projecten voor de gemeenschap in Oeganda.
In Oeganda logeerde ik in een dorpje bij een Oegandees echtpaar die er allerlei projecten voor de gemeenschap organiseerden en heb ik samen met hen en andere vrijwilligers gezorgd dat een nieuwe school ingericht kon worden met schoolbanken, vrouwen naailes kregen, er een (natuurlijke) speeltuin aangelegd werd en zorgde ik ervoor dat er water aangelegd werd. Al met al betekende de Workawayers voor deze gemeenschap dat er heel veel veranderingen ten goede gerealiseerd konden worden: de eerste Workawayer zorgde er al meteen voor dat ze fondsen vond om een school te bouwen, die tijdens mijn verblijf afgebouwd werd en met een donatie van een Nederlandse Stichting ingericht kon worden. Andere Workawayers gaven computerles of deden gehoortests en hadden genoeg gehoorapparaatjes bij zich voor iedereen die er een nodig had. Weer anderen interviewden de vrouwen om uit te zoeken waar zij behoefte aan zouden hebben om geld te kunnen verdienen zodat zij hun gezinnen wat meer konden bieden. Eén van de wensen van de vrouwen was om te leren haar invlechten, zodat ze vanuit huis hun klanten een mooi kapsel konden geven. Een Workawayer zorgde er toen voor dat er koppen met haar werden gekocht om op te oefenen onder leiding van een professionele kapster. De lessen werden met veel enthousiasme gevolgd.
            

Keuze uit allerlei vrijwilligerswerk
Het fijne van Workaway.info is dat het een scala aan vrijwilligerswerk biedt met mogelijkheden om een paar weken (ik doe niet meer dan maximaal drie weken per keer) te werken tot enkele maanden. En te kiezen uit werk dat bij je past: oppassen op kinderen, werken op een boerderij, meewerken in een hostel, bouwen aan een huis of project, helpen met websites of online marketing bij een kleine organisatie of taallessen geven.
Daarbij verdiep je je in andere culturen, leer je mensen kennen die je van alles leren en ontmoet je leuke vrijwilligers.
Ik was bijvoorbeeld nooit zo geïnteresseerd in het werken op een boerderij, maar nu heb ik met veel plezier tussen de schapen (Zuid-Afrika) en broccoliplantjes (Japan) gewerkt en er heel veel geleerd.

Hoe leuk is het om tijdens je tussenjaar in verschillende landen te werken? Of gewoon tussen de bedrijven door steeds een paar weken een “zinvolle werkvakantie” te hebben?
Je kan je als enkeling inschrijven, zoals ik, maar je kan ook als stel gaan, of zelfs als een heel gezin. Zo hoorde ik van gezinnen die in de zomervakantie met elkaar op een boerderij gaan werken, of ergens aan een school bouwen. Een prachtige ervaring toch?

Als je geïnteresseerd bent kijk dan op www.workaway.info (en nee, ik heb er geen aandelen in...)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten